Turbo revisie en reparatie
Turbo Revisie en Reparatie
Bijna alle moderne diesel auto’s zijn voorzien van een turbo. Tegenwoordig worden turbo’s ook vaak ingebouwd door de fabrikant in auto’s met benzine motoren. Het doel van een turbo is om de lucht te comprimeren en te injecteren in de motor. Door deze extra toevoeging van zuurstof aan de verbrandingskamer neemt het vermogen van de motor toe. Gemiddeld draait een turbo op 20–200 duizend toeren per minuut.
Turbo onderhoud
Regelmatig en tijdig onderhoud van het voertuig is van belang voor een lange en betrouwbare werking van de turbo. De levensduur van de turbo kan worden verlengd door gebruik van kwalitatieve hoogwaardige olie en kwaliteit olie, lucht- en brandstof filters.
Er zijn aantal redenen voor turbostoringen:
- de impact van vreemde voorwerpen beschadigen het compressor wiel. De as en de turbine wielen kunnen dan onevenwichtig en instabiel worden. Gezien de enorme snelheid van de turbo is schade dan onvermijdelijk
- onvoldoende smering komt door het gebruik van verkeerde of lage kwaliteit olie, of verkeerde olietoevoegingen/additives
- vervuiling van smetkanalen en lagers van turbo, vorming van afzettingen door de verkoolde olie
- natuurlijke slijtage van turbodelen, oververhitting van de rotor met lagers of langdurige werking in extreme modes zijn ook vaak de oorzaken van de storingen van de turbo
Turbo storingsdiagnose:
- motorvermogen neemt af
- blauw- of zwarte gekleurde uitlaatgassen, vooral tijdens versnellen
- te hoog olieverbruik
- turbo maakt lawaai
- olielekkage aan de turbinezijde
Garage Motionn Rotterdam specialiseert zich op het gebied van revisie en reparatie van turbo’s zowel voor diesel als benzine auto’s. Turbo’s worden gereviseerd door een complete vervanging van een turbocartridge. In ernstige gevallen wordt de turbo compleet vervangen.
Reparatie van turbo duurt van 3 tot 5 dagen en kost vanaf €250,- (incl.BTW) excl. materialen.